menu
 winkelmandje 

Pakistan 

Lahore

Green Earth Roshnischool

In haar jonge jaren kwam de Pakistaanse Shaheeda Perveen naar Europa, met als doel om een vrijeschool te stichten in Pakistan. In Duitsland volgde zij de lerarenopleiding en later in Engeland de opleiding tot kleuterleerkracht en heilpedagoog. Samen met haar Duitse echtgenoot, Helmut Hannesen, richtte zij in 2001 in Lahore de Roshni-levensgemeenschap op, een centrum voor heilpedagogische sociaaltherapie, met een bakkerij, een houtwerkplaats, kunstateliers en biologische landbouw.

Het doel was ook, om een brug te bouwen tussen Oost en West. Een jaar later startte Shaheeda ook een kleine school voor straatkinderen in haar eigen woonhuis; ook haar beide zoons gingen naar dit thuis-schooltje. Al snel was er meer plaats nodig. Door de ontmoeting met de familie Bhatti lukte het om een ‘echte’ school te starten, de Green Earth Roshni School.

Deze school heeft inmiddels 285 leerlingen, 2 kleuterklassen en klas 1 t/m 8. Door het periode-onderwijs, de muziek, hand-arbeid, kunst, cultuur en ouderparticipatie is deze school een bijzondere plek geworden in de omgeving. De school is in de loop der jaren begeleid door verschillende leerkrachten uit Duitsland.

Momenteel wordt er gebouwd aan een nieuwe kunsthal. Na tien jaar opbouwen moesten Shaheeda en haar gezin met pijn in hun hart Pakistan verlaten, vanwege gezondheidsproblemen van haar man Helmut en vestigden zij zich weer in Duitsland. Nu reist Shaheeda elk jaar naar Pakistan om daar verder te werken aan de lerarenopleiding.

Er is veel vraag naar nieuwe vormen van pedagogie, ook in bestaande scholen. Shaheeda heeft de afgelopen paar jaar op veel plekken vrijeschoolcursussen gegeven, samen met enkele andere leerkrachten uit Duitsland en Canada en met haar zoon Yunus, die euritmist is. Het IHF heeft bijgedragen aan de reiskosten hiervoor. Hierdoor zijn er nieuwe initiatieven ontstaan.

Door de introductiecursussen van Shaheeda Perveen is onder andere het initiatief van Alia Saleem ontstaan. Zij heeft de Zeest-foundation opgericht. Dit is een werkplaats en welzijnsorganisatie waar zo’n 12 kinderen en 40 volwassenen met een beperking begeleid worden. De volwassenen kunnen werken in de tuin, in het naaiatelier of de houtwerkplaats.

Een ander initiatief is de ‘Ilm O Huner School’ voor de zeer arme kinderen uit de dorpen rondom Lahore. De kinderen krijgen boeken, schriften, schrijfgerei en dagelijks een warme maaltijd. Dit project wordt geleid door Farzana Naveed: een Pakistaanse, die in Duitsland de vrijeschoolpedagogie heeft leren kennen.

Er zijn nu 48 kinderen die drie kleine ruimten met elkaar moeten delen. De meisjes leren naaien en de jongens leren praktische vaardigheden. Dit initiatief heeft een grotere behuizing nodig, zodat er meer kinderen kunnen komen; er is een lange wachtlijst. Farzana Naveed begeleidt ook de ouders en werkt daarnaast nog met andere leerkrachten samen, om ook hen bekend te maken met de vrijeschoolpedagogie.

Nog een ander initiatief is Umeed e Sehar, wat ‘Ochtendhoop’ betekent. Dit initiatief richt zich ook op heilpedagogische kinderen en jongeren uit de zeer arme gezinnen in de omgeving. Het wordt gerund door Shabana Riaz, en Farooq Alam. Hier krijgen 25 kinderen onderwijs en begeleiding in werkplaatsen. Ook dit centrum is naarstig op zoek naar betere behuizing.

In deze tijd van de coronacrisis begeleidt Shaheeda nu op afstand, via zoom, deze initiatieven. Dat betekent nu even geen reiskosten, maar bij al deze projecten is veel behoefte aan ondersteuning.

Op de website van Eikos is meer informatie over deze projecten te vinden. Zie:

https://eikos.global/unsere-aktivitaeten- -und-projekte/pakistan-2/

De vrijeschoolpedagogie helpt in Pakistan om de eigen cultuur, de eigen taal, kunst, religie en traditie weer met bewustzijn en aandacht te doordringen en voor de kinderen beleefbaar te maken. Dát is mede, waarom er zoveel enthousiasme is voor dit onderwijs. Alle hulp is welkom. U kunt een donatie overmaken o.v.v. Fonds Pakistan. Als u specifiek één van bovenstaande projecten wilt steunen, geeft u dat dan ook aan.