Wereldwijd Waldorf: Waldorfschool Windhoek
Wereldwijd Waldorf: Waldorfschool Windhoek

Waldorf School Windhoek: 25 jaar leren in regenboogkleuren
Toen de Waldorf School Windhoek in 2000 haar deuren opende, verwelkomde ze zo’n veertig kinderen van klas 1 tot 4. Net als Namibië zelf vormden zij een bont gezelschap: meertalig, veelzijdig en afkomstig uit allerlei economische, religieuze en culturele achtergronden.
Het initiatief kwam van een groep Duitstalige ouders die elkaar kenden via de Christengemeenschap in Windhoek. Geïnspireerd door de pedagogiek van Rudolf Steiner ontmoetten zij elkaar jarenlang met hun kinderen voor speel- en discussiemiddagen. Dat de wortels van de school in de Duitstalige gemeenschap lagen, is niet los te zien van Namibië 's koloniale geschiedenis. Toch was vanaf het begin duidelijk: deze school zou geen Duitse enclave worden, maar een echte Namibische regenboogschool.

Van kleinschalig begin naar bloeiende school
In 25 jaar tijd is er veel veranderd. De voertaal in de onderbouw, ooit Duits, is de afgelopen zeven jaar volledig overgegaan naar Engels – een logische stap, omdat de eindexamens in die taal worden afgenomen. Intussen telt de school niet langer enkele tientallen, maar ruim 260 leerlingen. Bovendien is er een complete bovenbouw bijgekomen.

Praktische vakken en toekomstkansen
Een bijzonder kenmerk van de Waldorf School Windhoek is het middagonderwijs in de middelbare school (klassen 9–11). Leerlingen volgen daar beroepsgerichte vakken in de keuken, houtwerkplaats, tuinbouw en huishouding. In een land waar bijna de helft van de jongeren werkloos is, biedt dit waardevolle vaardigheden en perspectief. De staat erkent deze beroepsopleiding inmiddels officieel. Zo leren de leerlingen niet alleen timmeren, koken of tuinieren, maar ook hoe productie, handel en ondernemerschap met elkaar samenhangen.
Wie zich academisch kwalificeert, kan na klas 11 een intensieve voorbereiding volgen om in klas 12 het nationale examen af te leggen. Daarmee krijgen leerlingen toegang tot de Technische Hogeschool of de mogelijkheid om via het AS-niveau door te stromen naar een universitaire studie – in Namibië of daarbuiten.

Leraren van eigen bodem
Jarenlang moest de school leerkrachten uit het buitenland aantrekken om het vrijeschoolcurriculum te kunnen aanbieden. Werkvisa waren vaak lastig en kostbaar. Inmiddels lukt het steeds beter om docenten uit Namibië en Zuid-Afrika te vinden. Drie Namibische leraren, opgeleid aan een Zuid-Afrikaanse vrijeschoolopleiding, geven nu les in de basisschool. Ook is er een kleuterleidster met een volwaardige vrijeschoolachtergrond verantwoordelijk voor de kleuterklas.

Deze ontwikkeling werd mede mogelijk gemaakt dankzij steun van internationale partners, zoals het Internationaal Hulpfonds in Nederland, Freunde der Erziehungskunst in Duitsland en vele particuliere donateurs uit Zwitserland.
Steunt u het Internationaal Hulpfonds?
Graag uw bijdrage aan NL03 TRIO 0212 1950 50 t.n.v. Stichting Internationaal Hulpfonds, Nijmegen. Onder vermelding van Zuidelijk-Afrika.